Ik zag laatst bij een uitzendbureau Den Haag gelegen dat ze opzoek waren naar creatieve mensen. Dat klonk wel als iets voor mij. Grappig genoeg waren ze bloedserieus.

Niet iedereen is het

Vaak zeggen we wel dat we creatief zijn. Maar bij die procedure kwam ik erachter dat niet iedereen het is. Wat is creatief zijn? Creatief zijn is het vermogen dingen te bedenken die nieuw en nuttig zijn. Als het niet nieuw is, dan is het een implementatievraag. Als het niet nuttig is, dan heb je er niks aan. Maar grappig genoeg kan je meten hoe creatief iemand is.

Testen

Daar aangekomen moest ik een test invullen. Dat kreeg je een voorwerp aangeboden en moest je dingen opschrijven die je daarmee kan doen. Zo werk je door een hele rits van objecten heen zoals een mok of een baksteen. Vervolgens gaat zo een onderzoeker kijken naar wat je hebt ingevuld. In de tussentijd moet je ook psychometrische test doen. Je moest allerlei vragen beantwoorden over je persoonlijkheid. Ze waren op zoek naar de eigenschap die openheid noemen. Dat klonk mij vaag, maar blijkbaar is dit vrij hard te meten. Vervolgens kwam de onderzoeker met de vorige test terug. Blijkbaar zijn die teste geijkt op studenten. Ze gaan na hoeveel dingen je hebt opgeschreven. Vervolgens strepen ze weg wat heel veel mensen antwoorden, en wat alleen jij antwoord. Dat is voor hen de wiskundige formule om te kijken hoe het zit. De redenering is dat een antwoord wat iedereen heeft niet nieuw is, en dat wat alleen jij hebt niet nuttig is. Dat laatste vond ik erg vreemd, maar hun test hun regels. Blijkbaar ben ik erg creatief want ik had een goede score. Ik wist er ook meteen een klus door te krijgen.

Klus

Waar al deze heisa dus blijkbaar voor nodig was was een merk dat zichzelf helemaal opnieuw op de markt wilde zetten. In plaats van marketeers te vragen voor het concept wilde ze een drukkoker met creatieve mensen die hun eigen visie hadden. Dit was een van de beste klussen die ik ooit gehad heb. Voor het creatieve was niks te gek, niks te ver, mits je maar iemand op het team kon overtuigen dat dit goed was. We hebben uiteindelijk met zijn tienen 3 maanden zitten stoeien over wat het beste paste. Daarbij kregen we ook van de echte marketeers data over de doelgroepen. Dus als je een rare vraag ziet bij het uitzendbureau, vooral doen!

(Visited 5 times, 1 visits today)

Leave A Comment